Rozendaal ondertekent intentieverklaring Donkere Veluwe

21 mei 2026, 11:45

Op woensdagavond 20 mei tijdens de Biodiversiteitsmarkt in het Huis der Provincie in Arnhem ondertekent wethouder Tineke van der Pas de intentieverklaring voor een Donkere Veluwe. Op deze manier wil de gemeente Rozendaal samen met de andere initiatiefnemers werken aan de waarde van donker.

Sterren zie je alleen in het donker, de Melkweg zie je alleen in het donker, het Noorderlicht zie je alleen in het donker. Het Rozendaalse Veld is een plek waar dit nog gezien en ervaren kan worden. De gemeente vindt het belangrijk dat dit behouden blijft.

Natuur en Milieu Gelderland heeft, samen met enkele gemeenten het initiatief genomen om samen met overheden, terreinbeherende organisaties zoals Natuurmonumenten, milieugroepen en recreatieondernemers na te gaan denken over de waarde van het donker en hoe we samen op plekken kunnen laten bestaan en inwoners en bezoekers dit te laten beleven.

Wethouder van der Pas: “Met alle snelwegen, bedrijventerreinen en stedelijke bebouwing komt er steeds meer licht in onze regio. Dit heeft effect op onze natuur en onze eigen beleving van het donker. Het is fijn om met collega overheden en andere organisaties samen te werken om een stukje donker te kunnen bewaren”.

Om vanuit de intentie een eerste stap te zetten wil de gemeente Rozendaal samen met de lokale werkgroep biodiversiteit, rondom de nacht van de nacht (de laatste zaterdag van oktober waarin de klok verzet wordt), een wandeling organiseren waarin het donker beleefd kan worden. Rozendaal zal ook bekijken hoe de nacht van de nacht meer beleefd kan worden bijvoorbeeld door op plekken waarin het niet nodig is, de verlichting een nacht uit te zetten.

De ondertekening vond plaats tijdens de Dag van de biodiversiteit. Overmatig kunstlicht heeft een negatieve invloed op de natuur en biodiversiteit. Veel diersoorten hebben een donkere nacht nodig om zich voor te planten, te foerageren en voldoende leefgebied te hebben. Zo is kunstlicht een van de oorzaken van de achteruitgang van het aantal nachtvlinders in Nederland. Bewust verlichten, en donkerte waar het veilig kan, is daarmee ook een bijdrage aan meer biodiversiteit in de gemeente.