Energietoeslag lagere inkomens

De energieprijzen zijn de afgelopen maanden hard gestegen, waardoor veel huishoudens honderden euro’s extra kwijt zijn aan de energierekening. Huishoudens met een inkomen op of net boven het sociaal minimum kunnen een eenmalige energietoeslag krijgen.

De energietoeslag was in eerste instantie € 800,00. Inmiddels heeft het kabinet besloten om dit bedrag te verhogen naar € 1.300,00. Tot en met 31 december 2022 kunt u de aanvraag indienen.

Heeft u de eenmalige energietoeslag al ontvangen? Dan hoeft u niks te doen. U krijgt de verhoging automatisch nabetaald.

Recht op de eenmalige energietoeslag

U heeft hier in ieder geval recht op als u als huishouden een inkomen heeft dat lager is dan 120 procent van de geldende uitkeringsnorm. De uitvoering van deze regeling loopt via de gemeente Rheden die voor onze gemeente de wetten en regelingen uitvoert die met werk en inkomen te maken hebben.

Alle huishoudens met een minimum inkomen die bij de gemeente bekend zijn, krijgen de eenmalige energietoeslag automatisch van de gemeente. Zij hoeven zelf geen aanvraag in te dienen.

Digitaal aanvraag doen

Door het aanvraagtraject digitaal in te richten, is het mogelijk een grote hoeveelheid aanvragen te verwerken. En kan uitbetaling aan inwoners sneller plaatsvinden. De gemeenten Rheden en Rozendaal worden hierbij ondersteund door Bureau Minimaregelingen, de uitvoeringsorganisatie van Gezondverzekerd.nl.

aanvraag energietoeslag voor inwoners van de gemeente Rozendaal

Houdt alstublieft het volgende bij de hand:

Hulp bij aanvraag doen

Inwoners die het lastig vinden om digitaal aanvragen te doen en die geen hulp kunnen krijgen van familie, buren of vrienden, kunnen zich melden bij de Formulierenhulp van Humanitas of bij de sociaal raadsvrouw van Incluzio. De contactgegevens van de Formulierenhulp en van de sociaal raadsvrouw van Incluzio vindt u op de website van de gemeente Rheden.

Vervolg

Na het indienen van de digitale aanvraag volgt per mail een bevestiging. Binnen 8 weken volgt dan bericht of de aanvraag is toegekend en wanneer de uitbetaling plaatsvindt.
Inwoners met vragen over een al ingediende aanvraag of die tijdens het aanvragen ergens tegenaan lopen, kunnen van maandag tot en met vrijdag bellen met Bureau Minimaregelingen via telefoonnummer 033- 30 35 455, elke dag tussen 9.00 en 12.30 en 13.00- 17.00 uur.

Vragen over financiën

Ook voor andere vragen over financiën en rondkomen, kunnen inwoners zich melden bij de sociaal raadsvrouw van Incluzio. Daarnaast is het mogelijk een afspraak te maken. Dat kan via de informatiepunten van Incluzio (www.incluziorheden.nl/informatiepunten).